måndag 20 december 2021

Första julsemesterdagen

Första halvan av min första julsemesterdag gick jag i morgonrock och gjorde ingenting. Jag drack kaffe, käkade Dumlekola med polkagrissmak (kan rekommenderas) och scrollade mig igenom en massa helt meningslösa reels på Instagram. Ni vet hur det är när timmarna liksom bara flyger. Desto mer aktiv var jag efter lunch, då jag gjorde sådana där småsysslor man borde göra oftare i köket, som att olja in skärbrädorna, skura av gallren till köksfläkten, torka ur ugnen, kalka av kaffebryggaren och polera upp diskbänken med Clean&Shiny.


På spiselkransen i gröna rummet har jag lagt platta kvistar av cypress och några Ingrid Marie-äpplen. I år får mina två små ljusträgubbar agera centerpiece. Jag har alltid undrat var de kommer ifrån, och vad de ska föreställa egentligen. Den vänstra figuren är någon slags ärkeängel, vars trävingar dock har blivit avbrutna, men vem i allsin dar ska den lille mannen i uniform föreställa? Tomtens privatchaufför, kanske? Eller en liten fransk trafikpolis, som har blivit inkallad för att dirigera jultrafiken? Så annorlunda julfigurer, men så juliga ändå på något vis. Jag tycker de är jättecharmiga. 


Båda ljushållarna hade trillat av, så min nya bästa kompis limpistolen fick komma upp ur källaren och göra en insats igen. I den andra handen har de bara ett hål, som det säkert har suttit något i tidigare. Vissa år brukar jag bara sticka ner en kvist granris där, men i år gjorde jag små staffansstjärnor av tandpetare och guldstjärnor. Det blev ju ganska kul. 


Imorgon har jag bokat en tid för massage, för att knåda ut en lång och intensiv termin ur mina rygg- och nackmuskler. Så gott det ska bli! Sen tänkte jag ge mig på att åka och storhandla, så att julmaten är ordnad och klar i god tid före jul. Något gott att äta imorgon kväll står också på inköpslistan, för då firar vi vintersolståndet. Tänk att det redan vänder och blir ljusare igen. Fast det går ju försvinnande sakta, förstås. Men ändå. 

2 kommentarer:

  1. Mysigt inlägg.
    Tack.
    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och tack till dig för alla stunder du tagit dig tid att skriva en kommentar.
      God jul till dig och de dina!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!