tisdag 22 mars 2022

Sotaren och surkärringen

Sotaren skulle komma idag. Det var ett sådant där dumt tidsspann, ni vet. "Någon gång mellan den och den tiden." Och där satt jag och väntade. Och väntade. Och väntade. Jag hade visserligen en hel del arbetsuppgifter som jag likaväl kunde slutföra hemifrån, men det infinner sig ju ändå en viss rastlöshet när man känner sig lite uppbunden. En timme efter utsatt sluttid ringde jag kontoret och fick veta att sotaren var hemma och vabbade. De sa att han både hade ringt och SMS:at mig redan vid sjutiden på morgonen, men eftersom jag varken hade tagit emot det ena eller det andra, så kostade jag på mig att bli lite irriterad. Ja, snudd på otrevlig faktiskt. När jag hade lagt på luren tänkte jag att jag skulle prova att starta om telefonen, och då levererades det minsann plötsligt både en notis om missat samtal och ett artigt SMS. Då kände jag mig som en elak surkärring... 


Nåväl, jag hade ju saker att jobba undan, så arbetsdagen var trots allt inte bortkastad ändå. Och när jag stämplade ut strax efter 16-tiden och klev ut på trappan, så var det plötsligt 15 grader varmt ute. My goodness, så ljuvligt! Nu råkar jag vara ganska stel både här och där efter helgens trädgårdsarbete, så jag gav mig inte på några större projekt. Kökstrappan blev iallafall avsopad, och så pyntade jag med några krukor på den lilla gröna trappstegen. På sikt behöver vi köra med högtrycktvätten här, för betongen blir alltid så grön över vintern. 


Vid den gamla murkna äppelträdstammen (som bara är en stam) fick jag syn på ett gäng knallblåa irisar, som plötsligt har ploppat upp. Dem minns jag att jag hade i kruka på köksbordet förra året, men jag hade alldeles glömt bort att jag tryckte ner lökarna i jorden när de hade blommat över. En finfin överraskning. 


Snödropparna hänger fortfarande med. Nu är de fullt utslagna och har påbörjat vissningsprocessen så smått. Vackra är de iallafall fortfarande, i synnerhet när de gottar sig i kvällssolens ljus. Snart ska de få sällskap av dropparna jag har satt i krukorna på den gamla kuskbänken.


Ikväll ska den här surkärringen titta på "Trädgårdstider", och sen ska hon se till att komma tidigt i säng. Då kanske hon är snäll när hon vaknar imorgon, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!