tisdag 19 april 2022

'Bridal Crown'

Min senaste förälskelse i trädgården är tazettnarcissen 'Bridal Crown', som just nu blommar som bäst i en kruka ute på årstidsbordet på uppfarten. Stjälkarna står i ståndaktigt rak givakt, och blommorna växer i klungor och är helt ljuvligt söta med sina rynkiga små ansikten i krämvitt och guldockra. Som poppade popcorn med smörigt innanmäte. Mums filibabba! 

Man förstår både varför den här narcissen är populär som snittblomma och varför den har fått utmärkelsen Award of Garden Merit, som brittiska Royal Horticultural Society (RHS) ger till särskilt odlingsvärda växter. Som pricken över i doftar den så gott så gott. 


I höst ska jag nog se till att köpa hem lökar av den här sorten och pilla ner dem på bästa planteringsplats. Popcorn med smör är verkligen min melodi. 

3 kommentarer:

  1. Oh ja! Den var superfin! Och narcisser äter inte rådjuren heller! När de blommat över kan du bara köra ner lökarna i jorden någonstans i trädgården. Lämna bladen bara så kommer de igen nästa år. Så behöver du inte köpa nya. Dvs om du inte behöver fler :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver alltid fler! ;-)

      Radera
    2. Jag köpte fyra på Plantagen i helgen. Tack för tipset :-)

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!