söndag 24 april 2022

Härlig trädgårdsdag

Åh, vilken härlig trädgårdsdag jag har haft. Först var jag ute mellan 11 och 17, och efter en snabb middag var jag ute nästan två timmar till. Mitt arbete är alltid mer eller mindre lustbetonat, på så sätt att jag gör vad som faller mig in i stunden. Det där med att följa "trädgårdsmästarens kalender" och göra saker i rätt ordning är jag urdålig på, men det mesta blir ju gjort förr eller senare ändå. Idag tog jag fram den lilla knallgröna cafémöbeln och snyggade till på baksidan och en bit runt hörnet mot södersidan. 


Ölandstoken vid källartrappan var så himla risig och ful, så den klippte jag ner rejält. Den har aldrig blivit föryngringsbeskuren förut, så det mår den säkert bara bra av. Lavendeln klippte jag också ner rejält. Den är egentligen helt felplacerad med skugga stora delar av dagen, men är ändå den i särklass mest livskraftiga och storväxta lavendeln i hela trädgården. 


Den ihåliga stenskivan som ligger i gruset köpte maken på gårdsloppisen vi besökte på långfredagen. Den är lite kantstött, men fin ändå. 


Jag kantskar gränsen mellan gräset och gruset hela vägen från kökstrappan och utökade den grusade ytan lite grann. Vi har ju fortfarande en liten grushög på uppfarten, så det är bara att fylla på. Sen plockade jag ut lite grejer från mitt "rekvisitaförråd" i ladan och ställde iordning lite grann vid det höga pallbordet på hörnan. Så mycket blommor har jag inte än, men några penséer fick flytta hit från köksträdgården. 


Jag klippte ner, rensade och gödslade den lilla rabattsnutten på hörnan, där trädgårdens mest välmående buxbomklot står. För att komma åt bättre med gräsklipparen gjorde jag en liten grusad kant mellan stensättningen och gräset. Jag tänker att jag kan köra gräsklipparhjulen på den. 


Den lilla kuskbänken fick flytta till plattsättningen på södersidan så länge. Kanske blir den kvar här över sommaren. Den stod här en period förra sommaren också, och den var fin att ha blomkrukor på. 


Så skönt att det är prydligt och fint nedanför trappan, för det är ju den här vyn man ser när man kommer och går från huset. 


Jag har hela skåpbilen full av gödselsäckar, och det borde nog egentligen ha varit dagens syssla att få ut deras innehåll i rabatterna. Kanske hinner jag klämma in en trädgårdstimme innan körövningen imorgon. Om jag kan röra mig överhuvudtaget då, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!