lördag 16 juli 2022

Fotogenlampa, trävax och trädgårdsbukett

Vi hade en vag plan om att vi skulle klippa häcken ut mot gatan idag, men det har kommit intensiva regnskurar (ja, nästan stormbyar) mellan varven, så vi lade ner den planen. (Inte för att vi var så ledna för det, hihi!) Istället tog vi oss ner till surdegsbageriet i förmiddags för att införskaffa ett rykande färskt lunchbröd, och när vi ändå var i krokarna slank vi inom en av loppisbutikerna, där jag köpte en vacker gammal fotogenlampa till min mamma. Den blir ett fint substitut (iallafall tills vidare) till Karlskrona Lampfabriks koboltblåa "Skeppsholmen", som kostar ganska exakt 10 gånger så mycket, och som dessutom är restnoterad i produktionen för obestämbar framtid. 


Maken har länge suttit i soffan och spanat på vår stora klädbyrå och stört sig på det torra träet. Jag kom på att jag hade köpt en burk trävax på Folkes Byggvård och sprang ner i källaren och hämtade upp den. Maken skred raskt till verket, och attans vilken skillnad det blev! Nu har vi gått loss på halva bohaget, inklusive det lilla allmogeskåpet vi kom hem med igår. Trä som tidigare har varit matt och torrt ser nu betydligt mer levande ut. Till och med hushållspappershållaren i köket fick sig en omgång, innan vi slängde svampen och trasan.


Redan igår plockade jag blommor i trädgården och satte i vas inne. Jag började sobert, men sen gick jag bananas och blandade färger hejdlöst. Rosenskära, vit purpurklätt, rölleka, blommande oregano, kvistar av rosenspirea, 'Bonica'-ros, daggkåpa och några ormbunksblad. Det blev märkligt nog ändå rätt samstämmigt.


Nu blir det snart ett bastubad med tillhörande kall öl och dopp i kallbadtunnan. Fint så! Hoppas ni också har en skön sommarlördag. Eller vilken veckodag det nu är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!