fredag 15 juli 2022

Spontanutflykt till Österlen

Framåt sen förmiddag idag (undertecknad låg ju och drog sig lite för länge som vanligt) kom vi på att vi skulle hoppa i bilen och köra neråt Brösarp och Kivik. Vi har ju fördelen att bo ganska nära, och det funkar utmärkt att göra sådana spontana utflykter utan alltför mycket planering, vilket passar oss fint. Vi körde ner till Svabesholms Kungsgård söder om Kivik, där vi började med lunch på deras kafé och lantkök. 

Kaféet har flyttat från en av de mindre sidobyggnaderna och ligger numera mitt inne på gårdsplanen. Här bjuds god mat och imponerande snabb service, det stora antalet besökare till trots. Jag åt en caesarsallad och maken tog en charkbricka, och allt var väldigt fräscht. Jag började med att snappa åt mig en capris från makens tallrik. Det är skaftet på den som ligger på kanten av tallriken, hihi!


Jag gillade tapeterna inne i de nyrenoverade lokalerna. Någon som vet vad den kan tänkas heta?


I de andra byggnaderna runt gården ligger det flera trevliga affärer, som till exempel kuriosabutiken Prylbyrån. Här har jag shoppat en del roliga saker tidigare, men idag hittade jag ingenting speciellt. Det här lilla bordet med grönmålad skiva var ju ändå rart. Det blir nog jättefint hemma hos någon annan. 


Hit till Svabesholm flyttade också Apotekarns för några år sedan. Det låg ju som ni kanske minns i Simrishamn tidigare. Här finns mycket fint både för hem och trädgård, som till exempel vackra marockanska mosaikbord. Inga fynd för mig idag dock, men kul att bara gå runt och titta. 


En av huvudattraktionerna på Svabesholm är Den Engelska Trädgården, som är precis vad den heter. Det blev inget besök här för mig idag, eftersom det är en helt egen utflykt i sig. Maken däremot lyckades klämma in ett treminutersbesök medan han väntade på mig. Grinden stod öppen och han fattade först inte att det är en visningsträdgård med entréavgift, hihi! Själv fick jag minsann nöja mig med ett besök i plantshoppen och i den nya lilla butiken med engelsk touch, som ligger i huset där kaféet låg tidigare. Som det kan bli. 


När vi var klara på Svabesholm styrde vi färden tillbaka norröver igen med flera spontanstopp på vägen. Bland annat stannade vi på antikaffären Gamla saker, som ligger längs vägen precis när man kör ut ur Kivik. (Eller in för den delen, om man kommer norrifrån och kör söderut). Det är alltid så ordnat och fint här, och det finns mycket fint som är roligt att titta på, även om man inte är ute efter att köpa något. Mycket går i allmogestil här, och det tycker jag är så fint. 


När vi kom till Brösarp parkerade vi bakom Gästis där det växer så vackra röda rosor mot väggen på det rosaputsade gamla tingshuset. På Gästis serverar de för övrigt Skånes godaste äggakaka, men det hoppade vi över idag, eftersom vi redan hade ätit. 


Målet med vårt stopp var ett besök på Tribos Antik, där vi såg ett fint litet väggskåp från tidigt 1800-tal under ett besök i våras. Vi tänkte att om det finns kvar så köper vi det, och så blev det. När vi kom hem skruvade vi upp det innan vi ens hade hunnit få av oss ytterskorna, hihi! Visst passar det bra här? 


En spontanutflykt till norra delarna av Österlen alltså. Den här gången blev det bara en vistelse på en sisådär 3 timmar (plus restid), men det var alldeles lagom för idag. Det kan mycket väl bli en eller två turer till innan sommaren är helt slut. Härligt att vi bor så nära, så att man kan åka när man vill. 

2 kommentarer:

  1. Lyllos er som bor så nära allt det vackra. Och tack för infon. Nu vet jag vart Apotekarns tagit vägen.
    Hälsningar Lotta

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!