måndag 25 juli 2022

Regnlängtan och marktäckande rosor

Här sitter jag och väntar på regnet. Det är så himla torrt i jorden här nu, inte bara på grund av torkan, utan också för att det har blåst så himla mycket i sommar. Eftersom vi har egen brunn försöker jag undvika att vattna rabatter och planteringar in i det längsta, men igår fick jag faktiskt dra ut slangen och undsätta flera av växterna i slänten bakom huset. Allra helst de ryska kornellerna (som skymtar bakom rönnen) hade börjat se slokiga ut, och de marktäckande rosorna hade börjat bli gula i bladen. Idag har allt sträckt upp sig lite grann, men det behövs mer regn här. Riktigt regn, som tränger igenom trädens kronor och når ner till marken. 


De marktäckande rosorna som växer längst fram mot bastustugan heter 'Easy Cover' och har varit en riktigt angenäm bekantskap. De är tätare och mer lågväxande än 'Fairy'-rosorna, som skymtar längre bak på bilden här ovanför och som tenderar att bli lite långa och spretiga hemma hos mig. 'Easy Cover' bildar mer som en kudde på marken och  blommar hela sommaren till långt in i oktober här i Skåne. Om man inte gillar den skarpare rosa nyansen på blommorna, så tror jag att den finns i andra färger också. 


Utöver några maskiner tvätt har jag inte fått så mycket vettigt gjort idag. Jag satte nämligen klockan på ringning för att kunna följa Armand Duplantis bravader inatt, och med facit i hand kan man ju lugnt säga att det var värt att vara lite tung i skallen av sömnbrist idag. Och imorgon blir det semifinal i EM-fotbollen, fast den går ju som tur är på lite drägligare sändningstid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!