söndag 21 augusti 2022

Äntligen lite grävning igen

Jag drabbades av akut grävabstinens idag, och eftersom det var riktigt drägligt ute (bara 20-21 grader) så hoppade jag i trädgårdskläderna, hämtade spaden och skred till verket. Grävjobb nummer ett blev att flytta en stor pion, som stod allra längst in i ett hörn som jag har andra planer för. Jag grävde ut en liten "snibb" från päronträdet och planterade pionen där. Stenbumlingen fick maken flytta från en annan plats i trädgården. 


Formen på "snibben" är lite tillfällig, för planen på sikt är att göra en öppning in till uteplatsområdet med grindstolpar på sidorna. Drömmen är att hitta ett par gamla handhuggna stenstolpar, men det är inte så lätt att hitta, så jag får väl ha lite is i magen och vänta tills de dyker upp. Lite fler perenner att stoppa ner runt den flyttade pionen blir det iallafall inom kort. 


Grävjobb nummer två blev att gräva bort en del av gräskanten mot planteringen nedanför uteplatsen. Där planterade jag sex stycken benved av sorten 'Harlequin', som jag köpte på ett rea-bord på Hedentorps plantskola i Ängelholm redan i början av juli. De är förvisso ganska långsamväxande, men kommer förhoppningsvis att bilda en marktäckande matta på sikt. Det vita lyser verkligen upp jättefint mot den gröna skuggan under päronträdet. Sorten är dessutom vintergrön, vilket kan vara trevligt.

Planen för den här sidan av uteplatsen är att runda av gräsmattan på samma sätt som jag har gjort mot "bumerangrabatten" på andra sidan. Jag tror det kommer bli fint om det liksom går en jämnbred gräsrundel runt uteplatsen med planteringar runtomkring på alla sidor. Som en gång av gräs, helt enkelt. 


Det är dock ganska mycket gräs som ska grävas bort, så jag tar en bit i taget. Där spaden står stannade jag idag. Jag funderar också på vad jag ska lägga som kant mellan gräset och planteringen. Kanske blir det natursten och grus här också, eller kanske kantsten av något slag. Eller så kanske jag kan få tag i lite begagnad ölandssten, fast den som säljs brukar oftast vara röd, och det vet jag inte riktigt om jag vill ha. 

Gräsmattan är otroligt torr och tråkig på den här sidan. Lite ny jord och några nävar gräsfrön hade nog inte varit fel. I Skåne kan man så gräs till ganska långt in på hösten, så vi får väl se om det kanske kan bli av redan i år. Det hänger å andra sidan lite på om jag blir klar med grävningen hela vägen runt.


Så gott att äntligen få gräva lite grann igen. Jag blir på riktigt lycklig av det. Bilden på hur mina fötter såg ut efteråt besparar jag er, men om jag säger att jag hade foppatofflor på mig så kan ni nog räkna ut det själva. 

2 kommentarer:

  1. Hahah, kan se de där fötterna framför mig, har liksom varit där själv... Men så roligt att ha sånt stort grävjobb, förstår känslan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla trädgårdsnördar förstår känslan. Alla andra tycker mest att man är koko. 😄

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!