måndag 1 augusti 2022

Limonium

Vid ett besök på IKEA tidigare i sommar köpte jag en stor limonium, eller heliotroprisp eller silverrisp som den också kallas. Jag hade faktiskt aldrig sett någon sådan tidigare, men jag är glad att jag köpte den, för den har verkligen hållit sig jättefin precis hela sommaren. Plantan fyller ut en hel träbalja, som står på trappan till bastustugan. Den lavendellila färgen är verkligen en härlig färgklick mot den vita putsen och den rödmålade dörren.


Bin och fjärilar dras till de vackra blommorna, som tydligen går att torka och använda som eterneller. Inte en enda blomma har jag behövt klippa bort på över en månad. Bladen ser ut som om de är täckta av ett tunt lager silverdamm. Det är synliga saltkristaller som bildas eftersom växten tappar vatten via bladen, och det gör den tålig för salta vindar om man bor nära havet. Limonium saluförs som sommarblomma, men man kan ju alltid prova att gräva ner den i en pallkrage i höst och se vad som händer. Hur som helst en trevlig ny bekantskap, som jag ska lägga på minnet till nästa sommar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!