måndag 26 september 2022

Karmstol i grönt

Någon gång förra året köpte jag en karmstol på en loppislada i grannbyn. Jag tyckte att den flagnande ljusgråa färgen var riktigt vacker, och den smäckra modellen med kurviga armstöd och ribbad rygg likaså. Dessutom var snickeriet gediget, så där som det ofta är på riktigt gamla möbler. Det rosa tyget den var klädd i var förvisso både solblekt och fult, men sånt går ju alltid att byta. När vi kom hem testade jag att sätta stolen på glasverandan, men trots att jag tänkte bort det fula tyget såg den i ärlighetens namn faktiskt mest sjavig ut. Därefter hamnade den i garaget istället, och där blev den stående ända till igår. Spara, slänga, sälja eller skänka till välgörenhetloppis? Det var frågan.

Beslutet blev att spara den, men inte i det skick den var. Lördagseftermiddagen ägnade jag sedan åt att skrapa och slipa träet rent från den flagnande färgen, och igår målade jag om allt med Ottossons linoljefärg i nyansen Övedsgrön. Det fula rosa tyget är också ett minne blott, men jag sparade undertyget och stoppningen. Sen testade jag att ställa ut stolen på glasverandan igen, och nog kommer den passa bra där, när den är omklädd och klar?


Jag ska måla (minst) ett lager till, och sen återstår att hitta ett nytt tyg att klä om sitsen och ryggen i och nya kantband för att dölja nubbskallarna. Ska tyget vara stormönstrat? Randigt? Rutigt? Blommigt? Modernt? Gammaldags? Den karamellen ska jag suga lite grann på, men något ska man ju ha att göra medan linoljefärgen torkar. 

6 kommentarer:

  1. Vilken fin stol, jag är ju en stolnörd. Mina tankar går till Carl Larsson. Hoppas du hittar ett riktigt fint tyg. Jag vet vad jag skulle valt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så snygg stol som stått på vänt... och färgen är perfekt!
    Glad tisdag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja visst är det en perfekt grön nyans. Linoljefärg blir det så fin yta på också.

      Radera
  3. Helt enkelt skitsnygg! Hur skulle det vara att testa med Rustagardinens tyg som ju inte passade i köket eller??
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den tanken är inte helt tokig. Det tyget fungerar faktiskt hyfsat bra. I nuläget är det min reservplan, men jag tänker att det vore roligare att hitta något mönstrat tyg. Vi får väl se vad det blir till slut. 🙂

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!