lördag 29 oktober 2022

Helgbukett och uppgrävda dahlior

Efter två dagar i rad med rejäla sovmorgnar, börjar jag så smått känna mig utvilad. Imorse låg jag i sängen och drack kaffe och scrollade på mobilen nästan pinsamt länge. Fast å andra sidan hade jag ju inga som helst tider att passa den här helgen, så vad gör väl det. Innan lunch promenixade jag iallafall ner till byns finaste lilla blomsteraffär och pekade ut höstiga snittblommor ur kyldisken. 


Jag körde på devisen en sån, en sån och en sån, och resultatet blev nästan mer som en installation än som en bukett. Brandgula nypon, vinröd eukalyptus, krysantemum, protea och torkade ormbunksblad. Läckert! 


På eftermiddagen var jag ute och krattade lite höstlöv och drog upp majoriteten av dahliaknölarna. De sistnämnda sköljde jag av lite grann i en vattenbalja, och sedan stoppade jag ner dem i papperspåsar i en låda i källaren. Nu får vi se om de klarar sig bättre där än i ladan, där fjolårets knölar ruttnade bort helt i vintras. Annars får jag väl köpa nya till våren. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!