onsdag 26 oktober 2022

Höst på riktigt

Medan jag var borta kom nattfrosten på riktigt besök till "Glesbygd" och tog kål på alla blommande dahlior. Nu är det med andra ord definitivt dags att gräva upp knölarna och lägga in dem på vinterförvaring. I år ska jag inte var dum och lägga dem ute i ladan, utan jag ska lägga dem i papperskassar i pumprummet i källaren. Det är ganska milt om nätterna den här veckan, så det brinner nog inte i knutarna direkt, men till helgen ska det nog ändå kunna bli av. Nu har jag ju dessutom en helt nystädad lada att ställa in krukorna i. 


Jag har onekligen varit lite restrött de senaste dagarna. Det känns i både kropp och knopp att man har varit ute i stora världen. Det har ändå gått över förväntan bra att komma upp på morgnarna, fast jag medger att jag är duktigt sömnig om kvällarna. Att det blir vintertid i helgen som kommer, har jag faktiskt ingenting emot. 


På bara en halv vecka känns det som om det har blivit kalare på träden på baksidan. Det är väldigt blött ute, så någon lövblås är det nog inte lönt att ta fram, men blir det uppehåll i helgen ska jag nog kratta in lite löv som vinterskydd i rabatter och under buskar.


Ja, nu är det definitivt höst på riktigt, och därmed också definitivt slut på trädgårdssäsongen 2022. Så fort den gick ändå... Men så känns det ju nästan alltid. Törs man säga högt att man börjar smålängta efter advent? Jag har redan köpt hem årets första jultidning...

2 kommentarer:

  1. Ja nog är det höst alltid. Man får längta till advent och jag håller med dig om att det ska bli skönt med vintertid. / Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så himla mörkt både på morgnar och kvällar nu. Men om en månad får man sätta upp ljusstakarna. Fint det. 🙂

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!