måndag 30 januari 2023

Fyra dinner plate-dahlior

När det gäller dahlior råder det inget som helst logiskt tänkande i mitt huvud. Varje senhöst står jag och drar upp knölar för vinterförvaring och muttrar att jag absolut inte ska köpa några fler knölar, men sen är det lik förbaskat så att jag inte kan låta bli att klicka hem nya bara ett par månader senare. Igår gjorde jag just det sistnämnda. Jag kände nämligen att det var något som saknades i trädgården i somras: Så kallade dinner plate-dahlior. (Storblommiga dekorativdahlior, alltså). Tidigare hade jag ett rasande ståtligt exemplar av 'Otto's Thrill', som ruttnade bort under vinterförvaringen ute i ladan förra året. (Den förvaringen gör jag inte om fler gånger.) Nu har jag beställt en ny, som förhoppningsvis kommer att förgylla kommande sommar här hemma. 

Samma vinter ruttnade även min 'Café au Lait' bort, så en ny sådan klickade jag också hem. Den här sorten har ju varit trendig som tusan i trädgårdsvärlden i flera år nu, men inget ont sagt om det, för när man ser den kan man verkligen förstå varför. Den är allt bra maffig.


Sen klickade pekfingret vidare av bara farten. Jag kände att jag var tvungen att rättfärdiga fraktavgiften, hihi! 'Café au Lait Royal' hamnade också i min kundkorg. Det är en rosa syster till ovan nämnda dahlia och påminner faktiskt en del om 'Otto´s Thrill'. Jag får utlysa en skönhetstävling mellan de två här hemma i sommar, så vi får se vilken av dem som blir finast. 


Jag blev även sugen på en 'Café au Lait Supreme', som är vitare än det kaffe-med-mjölk-färgade originalet. 


Jaha, till hösten kommer jag väl stå där och förbanna att jag har fyra nya knölar att ta reda på. Fast just nu känns det mest trevligt. Förhoppningsvis får jag anledning att återkomma med egna bildbevis om ett halvår eller så, men bilderna idag är lånade på cramersblommor.com.

4 kommentarer:

  1. Den känslan du beskriver känns igen.
    Men, även om det kommit flera mejl från olika ställen om knölar som ska sättas nu i vår så har jag inte ens öppnat dessa hemsidor ännu.
    Jag låtsas att dom inte finns o klickar bort dom.
    För har man väl öppnat o börjat titta på allt det vackra så blir man golvad direkt o på något konstigt sätt så trycker fingret på köp även om man vet att man inte får plats med allt.
    Näh, jag väntar till början av maj då vi åker till Danmark o sen kör inom Flora Linnea på vägen hem. Hoppas att mycket har tagit slut i butiken då !!!!

    Hälsningar
    Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en smart strategi, Britt. Själv var jag så korkad att jag till och med googlade på eget bevåg... 😊

      Radera
  2. Åhh vilka skönheter. Här ska det odlas Dahlia Pompon Lilliput. Maken har klickat hem frön. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. 'Lilliput' måste jag genast googla. Frösådda dahlior låter så spännande, men det är nog lite överkurs för mig. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!