söndag 29 januari 2023

Lat söndag

Man ska ju helga vilodagen, så jag har haft en riktigt lat söndag med lite krukväxtpyssel som enda ansträngande aktivitet. I gröna rummet står det en begonia (av någon sort) som växer åt alla håll och kanter. Jag har fått stadga upp den med rejäla blompinnar, så att stjälkarna inte ska gå av. Under hösten var den tät och fin, men nu under vintern är bladverket lite glesare. Hoppas den kommer igen, för jag tycker verkligen om den i all sin spretighet.

I den gröna Bergs Potter-krukan på fönsterbordet står en småblommig orkidé, som jag köpte på Blomsterlandet härom helgen. En sådan köpte jag till min mamma julen 2021, och den har i princip blommat och blommat ända sedan dess. Vi får väl se om det här exemplaret är lika växtkraftigt. Jag brukar inte lyckas så bra med orkidéer, så varje dag med blommor är en bonus. 

Kaffe, tidning och två chokladbitar har det också blivit tid för. Det senaste året har jag övergått från vanlig mjölk till havremjölk i kaffet. Egentligen inte av några andra skäl än att jag gillar den mjuka lite söta smaken. Havremjölk är å andra sidan processad och nästan lika blodsockerhöjande som vanlig läsk, så något hälsoalternativ är det ju egentligen inte. Jag kanske borde gå tillbaka till vanlig mjölk. För mjölk i kaffet behöver jag. 


Snart är det dags för bronsmatch i handbolls-VM, men med tanke på hur dåligt det alltid går för Sverige när jag tittar, så kanske jag får ägna kvällen åt något annat. Eller kan jag titta med ett öga, tro? Kommer vi fyra, så vet ni vad det beror på...

6 kommentarer:

  1. Klart du ska titta. Blompyssel här också. Att havremjölk var blodsockerhöjande visste jag inte. Hmmm. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst en del artiklar och blogginlägg om Oatly, bland annat den här: https://annfernholm.se/2020/09/16/oppet-brev-till-oatly/

      Radera
  2. Har en gång haft orkidéplantor i vatten (genomskinlig glasburk) och då blommade de hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, coolt! Jag trodde rötterna ruttnade om de stod för blött.

      Radera
    2. Rötterna ruttnade inte. All myllan ska tas bort före de sätts i vatten.

      Radera
    3. Då får man kanske prova! 💚

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!