fredag 10 februari 2023

Fyra timmar i Älmhult

Maken var på ögonkliniken imorse och behövde chaufför till och från jobbet efter det. Därav hamnade jag i Älmhult i närmare fyra timmar, för det var ju liksom inte lönt att köra hem emellan. Förutom det mest uppenbara (IKEA, what else?) svängde jag förbi Kyrkbackens handelsträdgård, som jag annars bara besöker sommartid. Där finns minst lika mycket fint att titta på inomhus vintertid, och jag köpte både en grön glaslykta från Olsson&Jensen och en läcker träbytta med lock från Wikholm Form. Den sistnämnda ska jag ha på mitt nattduksbord, för den är stor nog att rymma allt sådant man vill ha nära till hands, men som man inte vill ska ligga synligt och skräpa. Typ handkräm, lypsyl och Gaviscon-tabletter. 

Även den mest svårflörtade kan bli förförd av fröpåsar. Fast jag egentligen redan hade bestämt att jag inte ska förså något i år, så kunde jag inte låta bli att plocka på mig ett par påsar. Det blev sommarrudbeckia 'Sahara', vallmo 'The Giant' och blomstermorot 'Dara'. På köpet fick jag en påse zinnia av sorten 'Glamour Girl'. Vallmon och blomstermoroten kan jag direktså när jorden är tillräckligt varmt, men sommarrudbeckian och zinnian får jag iallafall förså. Jag får bita ihop och bara göra det. 


Kungsängslilja står högt upp på min lista över älsklingsblommor. Kanske nästan allra högst upp, faktiskt. Vem kan motstå det här? Inte jag iallafall. 


På IKEA gick jag länge och väl, men toalettborsten jag köpte där tänker jag bespara er, hihi! Nu tänker jag hinna klämma ett avsnitt av "Den tunna blå linjen" på SVT Play, innan "På spåret" börjar. Jag har faktiskt samtliga avsnitt kvar av båda säsongerna, och får man tro halva Sverige så har jag något att se fram emot. Kanske detta kan bli en sådan där serie som man fullständigt frossar avsnitt efter avsnitt av. Jag är lite sugen på en sådan. 

4 kommentarer:

  1. Lyllo dig som har Tunna blå linjen framför dig, den är fantastiskt bra, och absolut en du kan frossa i! Jag har just frossat mig igenom Händelser vid vatten, jag har medvetet väntat med den tills de flesta avsnitt var ute, jag orkar inte längre vänta en vecka mellan varje avsnitt nuförtiden som jag gjorde förr... också så himla bra! Kan även rekommendera Spelskandalen som jag sträcksåg för ett par veckor sen, inte riktigt samma klass som de två andra, men ändå bra.
    Trevligt "frosseri"!
    Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för alla tips! Jag har sett första avsnittet av "Händelser vid vatten", och den är verkligen stämningsfull.

      Radera
  2. Hej.
    Tack för en jätte trevlig blogg, läser varje dag 🤗
    Träbyttan från Wikholm form var fin, vill också ha en sådan.
    Hittar tyvärr ingen som säljer den 🤔
    Trevlig helg.
    Hälsningar Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du läser! 🙂
      Burken heter "Amala burk natur". Om du googlar på det, så hittar du den!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!