måndag 20 mars 2023

Något gult, något dyrt och något loppat

Lite knallgul mimosa på köksbordet kändes lockande i det grådaskiga vädret, så jag köpte med mig några kvistar hem från Blomsterlandet i lördags. Kanske var det också ett uttryck för att jag börjar bli sugen på att påskpynta. Blommorna är inte fullt utslagna än, så just nu ser det mest ut som det gullris jag brukar plocka nere i moraset på sensommaren. Bladen är misstänkt lika... Det kanske rentav är det jag har köpt, hihi! Fast vi kan väl säga att det är mimosa, för det låter mycket mer exotiskt.


Det där med loppis-stopp är ändå himla dumt, för nu köper jag nya och mycket dyrare saker istället... Mitt senaste jo-tack-jag-unnar-mig-tillskott är en skål i från Olsson&Jensen i en väldigt bra och användbar storlek och modell. Färgen är en sådan där nyans som inte alls sticker ut när den står bland andra saker på en hylla, men som har precis den där brända senapsbrunbeiga tonen som gör sig så himla fint som kontrast mot allt det gröna i köket. Inte minst mot de varmgröna tonerna i köksluckorna och kökssoffan, som har mycket gult i sig. 


Den gröna tillbringaren som får tjänstgöra som vas är iallafall ett loppisfynd. Den går inte att använda till något annat, för den är hur skitig som helst på insidan. Inte så smarrigt att servera saft i precis, men hur fin som helst med blommor efter säsong. Inte minst för mimosa. Och gullris...


Nu har vi haft frostfria nätter ett par dagar i rad, men vårt hus är ofta som ruggigast när temperaturen ute ligger runt 2-3 plusgrader. Då är det som allra skönast att dra igång en brasa i spisen, så det har jag gjort ikväll. I vårt lilla hus behövs det inte så många vedträn för att det ska bli varmt. Alltid något att glädjas åt i dessa i övrigt så bistra uppvärmningstider. 

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack för att jag får lära mig lite norska. 💚

      Radera
  2. Nja, det ser inte ut som Mimosablommor. Brukar vara runda små gula bollar.
    I blomaffärer brukar finnas kvistar av akaciearter som dom saluför helt felaktigt som mimosa.
    När vi var på Madeira fanns det ju hur många sådana träd som helst i blomning med olika gulaktiga färger.
    Men inget slår den äkta mimosakvisten med en himmelsk doft.
    Det är en vacker bukett du har även om det är gullris!

    Hälsningar
    Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. De såldes nog inte ens som mimosa, nu när jag tänker efter. Tror mest jag hittade på det själv, hihi! Att få se hela träd fulla med gula små bollar låter hur som helst helt fantastiskt. 💚

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!