onsdag 19 april 2023

Majblomma

Majblomman är väl ändå en av Sveriges finaste traditioner. Ända sedan 1907 har den vackra lilla blomman hjälpt till att samla in pengar, som sedan delas ut i form av ekonomiskt stöd till enskilda barn, för att betala alltifrån nya skor till fritidsaktiviteter. Delar av pengarna går också till att informera om barns villkor och till att stödja forskningsprojekt som förbättrar barns villkor. Barnen som säljer blommorna tjänar också en liten slant, och ung företagsamhet vill man ju uppmuntra. Själv köper jag en pin varje år, som jag sedan fäster som dekoration på mitt trädgårdsbälte. En win-win-situation, med andra ord. 


Årets version införskaffade jag idag. Den är blå med gröna kantblad och en orangegul prick i mitten och är designad av tolvåriga Elsa Schymberg från Karlstad. "Jag ville att majblomman skulle påminna om jordklotet. Det blå är havet, det gröna är skogen och det gula alla ställen där det är krig. Jag tror det är något många barn tänker på just nu", säger Elsa, som har döpt blomman till Fred på jorden. Barn är så kloka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!