onsdag 17 maj 2023

"Drömslottet"

När jag låg hemma och var sjuk i förra veckan var dag-TV det enda jag orkade ägna mig åt. Jag halvsov mig igenom amerikanska renoveringsprogram som "Flip or Flop", "Home Town", "Fixer upper" och "Fixer to Fabulous", som avlöser varandra på diverse satellitkanaler. En eftermiddag zappade jag in på brittiska "Drömslottet" på SVT ("Escape to the Chateux" på engelska). Jag erinrade mig om att jag hade sett den första säsongen när den gick på TV på kvällstid för något år sedan, men insåg att den säsong jag hade hamnat i nu låg flera år framåt i tid. När jag kollade på SVT Play hittade jag NIO säsonger! Så nu har jag att göra, om man säger så...


Om ni har missat denna ljuvliga programserie, så handlar den om småbarnsföräldrarna Angel och Dick Strawbridge, som köpte ett övergivet och smått förfallet slott i Frankrike 2015. Sedan dess har de ägnat all sin tid, energi och ekonomi åt att rusta upp 45 rum och kök, flera tillhörande uthus, en vallgrav, ett orangeri och en gigantisk köksträdgård och steg för steg förvandla hela egendomen till ett paradis för lyxiga evenemang av olika slag. Hon är visionären, konstnären, inredaren och organisatören, medan han är ingenjören, problemlösaren, trädgårdsmästaren och kocken. Tillsammans verkställer de det ena galna projektet efter det andra, och det är otroligt imponerande vad de lyckas åstadkomma. Verkligen galet underhållande TV. In och titta, vet ja'!

6 kommentarer:

  1. Har sett. Så himla coolt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Coolt, sa Bull. Och plötsligt känns 76 kvadratmeter gammal stuga helt överkomligt. 😊

      Radera
  2. Full av beundran för dessa två, tittar även på deras nya fixarprogram (hemmafixarna?)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det har jag inte sett! Ska genast kolla!

      Radera
  3. Jag hittade med denna serie för några veckor sedan. Bra tv på bästa svtplay! 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, SVT Play är faktiskt bästa strömningstjänsten 💚

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!