torsdag 18 maj 2023

Tulpaner och roslängtan

I rabatten vid uteplatsen planterade jag inga nya tulpanlökar i höstas, men flera av de gamla som jag hade där sedan tidigare kommer upp i år också. Någon vit variant, och så 'Foxy Apricot' om jag minns rätt. Fint. Jag skulle ha satt fler, ändå. Det tänker jag varje vår. Jag hör John Taylors ord ringa i mina öron: "Man måste ha en lökplan!". Hmmm...


På hörnet på södersidan kommer det upp desto fler tulpaner. Gula sådana, som jag inte ens kan minnas att jag har satt där. För något år sedan var det bara några enstaka, men det är uppenbart att det bildas sidolökar, för nu är det hela tuvor på flera ställen. I klättertornet växer rosen 'Alchymist', som jag planterade förra sommaren. Den ser ut att ta sig jättefint, och jag längtar redan till blomningen. 


Det händer saker dag för dag nu, och jag är rädd att jag ska missa något bara jag blundar. Bäst att man håller ögonen öppna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!