lördag 26 augusti 2023

Inflyttning på glasverandan

Nä, nu kunde jag inte vänta längre. Eftermiddagen har jag ägnat åt att smyga ut saker på glasverandan. Ni vet så där när man bara ska prova, och vips så är det mer eller mindre helt möblerat. Den gråa kistan är bortplockad till förmån för det lilla pelarbordet, men den gröna karmstolen har fått komma tillbaka. Fast den har fått byta hörn, för det blev mysigare och mer ombonat att ha pelarbordet i hörnan mot innerväggen. Dessutom är stolen så vacker att jag vill se den när jag tittar inifrån hallen. Kanske byter jag plats på dem framöver, men nu får de stå så här. Det känns ändå kul att det känns lite nytt här ute.

Pelarbordet blev ljust ljust grått. Jag blandade ihop en egen nyans av de linoljefärgburkar jag hade till hands. Grunden är "Vit gräddton" och sen blev det en skvätt "Varmgrå", en skvätt "Hastingsgrå" och så några rejäla droppar "Bränd umbra" för att ta ner blåtonen. På bordet har jag ställt min lilla auktionsfyndade fotogenlampa. Det känns tryggare att den har lite luft runt sig och inte står direkt mot väggen eller fönsterspröjsarna. Fast den kommer bara att få vara tänd när jag sitter här. Den gulgrönspräckliga krukan i fönstret kommer ifrån varsågod-ta-en-kruka-hyllan på vår lokala soptipp. (Genialt bra idé, det där.) Det blev riktigt fint med en murgröna i den. Smutsgult är alltid en bra kontrastfärg mot grönt. 

En rosa hibiskus bidrar också med fin kontrastfärg. Rosa är ju för övrigt aldrig fel i kombination med grönt, vitt och grått. 

Jag har bestämt mig för att köra på "kill your darlings" och inte sätta så himla mycket grejer på fönsterbrädorna. (Vi får väl se hur länge det håller.) Bara välja ut några favoritsaker åt gången och hellre byta då och då och efter årstid. Däremot har jag satt ut en del krukväxter, som jag införskaffade på Blomsterlandet i förmiddags. (Det är 30-50% rea på alla gröna växter där just nu.) Det funkar att ha växter på glasverandan nu framåt hösten, när det inte blir lika hett här ute om dagarna. De två små minivaserna från Lindform är som små fågelägg i glasyren. Så fina. Om de står kvar imorgon återstår att se...

Jag plockade in och ut olika krukor och grejer hur länge som helst. Det är ju vansinnigt kul att testa sig fram för att se vad som passar bäst och vad som bidrar med den där känslan man vill åt. Den lilla glasögontanten från Virestad blev rejält trött på mitt grejande och somnade i den gröna karmstolen.

Medan hon sov drack jag kaffe och mumsade i mig en stor sockrig karlsbaderbulle. Nä, inte hembakad. Köpt på ICA Maxi i Kristianstad tidigare på dagen. 


Det lilla träbordet, stolen och skomakarlampan är samma som tidigare. Samma vy alltså, men lite annorlunda färgskala. Lite dovare toner, inte minst när det är mulet ute. Då blir den grågröna väggfärgen både mörkare och gråare. I solljus är den ljusare och betydligt grönare. Jag är mycket förtjust i båda varianterna och är glad över att man får båda. Två flugor i en smäll, liksom. 


Jag har inte spikat upp något på väggarna än, för den karamellen vill jag nog suga lite på, men den rostiga gamla hästskon har fått komma tillbaka upp på väggen ovanför ytterdörrarna igen. Jag kände mig nämligen alldeles för skrockfull för att våga ta bort den, hihi! Och naturligtvis har jag satt den som ett "U", för det är ju det enda rätta hållet. Man vill ju inte att lyckan ska rinna ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!