söndag 27 augusti 2023

Trädgårdsdag på Bäckaskog slott

Trädgårdsdagen på Bäckaskog slott var en given sensommartradition för mig i många år, men sen blev det ett långt uppehåll under pandemiåren. I år var det äntligen dags igen, och den här gången tog jag med mig min väninna från Lund. Vi fyller båda år i augusti och brukar fira oss själva med en gemensam träff på Flyinge Plantshop, men i år körde vi alltså Bäckaskog istället. Hon tog tåget till Kristianstad och jag plockade upp henne där. 

Bäckaskog slott är ett hotell numera. Här har flera säsonger av "Stjärnorna på slottet" spelats in, och så även årets omgång, som jag gissar kommer att sändas med start i jul. Årets deltagare är Sanna Nielsen, Mark Levengood, Pernilla WIberg, Marcus Samuelsson och Caroline af Ugglas. Inspelningen gjordes redan tidigare i sommar, så någon skymt av stjärnorna fick vi inte. Vi passade på att kika in i foajén på bottenvåningen. 


Ett signum för Bäckaskog är de rödgula murarna som ligger i anslutning till slottet. I år stod det skulpturer i nischerna, som till exempel det här coola ansiktet. Riktigt läckert. 


Själva trädgårdsmässan äger alltid rum på en stor plan en bit bort i slottsparken. Precis som tidigare år var årets upplaga en blandning av växter, andra trädgårdsrelaterade saker och skördemarknad. Jag köpte jubileumsplommon och två små betongpumpor. På scenen stod bland andra trädgårdsprofilen Peter Englander, så lite kändispoäng blev det minsann också. 


Man kan äta lunch på slottsrestaurangen om man vill, men vi slog till på en wrap med pulled pork och mangosallad från en food truck ute i parken. Det var både fräscht och gott. Sen tog vi oss en liten promenad på resten av slottsområdet. 


Bäckaskog slott ligger på ett smalt näs mellan två sjöar. På framsidan av slottet fast på andra sidan vägen ligger Ivösjön, där Skånes största ö Ivön ligger. Slottsparken på baksidan vetter ner mot Oppmannasjön, och vi promenerade ner dit för att känna på vattnet. Det var i ärlighetens namn ganska kallt. 


I ett träd på en udde hittade vi en gunga, där man kunde gunga ut över vattnet. Vackert som en tavla. 


Sen lämnade vi Bäckaskog för den här gången. Jag hoppas traditionen med trädgårdsdag fortsätter, för då blir det en given utflykt dit även nästa år. 


På vägen tillbaka till Kristianstad stannade vi faktiskt på EKO-hallen i Fjälkinge och shoppade lite höstblommor på deras utemarknad. Det var billigare där, hihi! Fast onekligen inte lika trevligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!