söndag 20 augusti 2023

Söndagssvep

Igår kväll kom vår duktiga odlargranne över med världens godispåse från sitt växthus. Så mycket gott! Måste ju helt klart vara resultatet av allt gräs jag har langat i sommar, hihi! Det var ännu mer i påsen än vad som fastnade på bild, men det försvann visst mängder av godsaker innan jag ens hade hunnit lägga upp dem i en skål. Mums!


Eftersom jag ändå har en massa färgburkar och penslar framme, så passade jag på att måla om mina flugsvampar i betong på förmiddagen idag. Den gamla färgen hade både nötts och blivit solblekt, och de var verkligen i behov av en uppfräschning. Det röda måste jag måla om en gång till. På bilden är färgen fortfarande blöt, men sen sa det bara slurp och så hade betongen sugit upp den. Vita prickar ska det också bli, förstås. 


Under dagen har dahlia nummer två slagit ut i blom här hemma: 'Otto's Thrill'. Det syns inte riktigt på bilden, men blommorna blir verkligen gigantiska. Man förstår varifrån namnet dinner plate dahlia kommer ifrån.


Och jodå, visst blev det lilla pelarbordet både skrapat och slipat idag. Jag fick inte bort riktigt all färg, men det gör ingenting, eftersom jag ska måla om bordet. Det är ändå lite charmigt som det är, randigt och dant. Jag var tvungen att prova att ställa ut det på verandan. Mentalt är det redan möblerat och klart där ute, hihi! Jag fick spackla bordsskivan på några ställen, så jag får slipa lite mer imorgon kväll. Latoxen i mig säger: "Måla med chalk paint, så blir det färdigt snabbt." Hantverkaren i mig säger: "Gör det nu ordentligt med linoljefärg, när du ändå har lagt så mycket jobb på underarbetet." Vi får se vem av dem som vinner...


Nu är jag nybastad och ren och redo för måndag. Så redo man nu kan bli för den veckodagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!