fredag 18 augusti 2023

'Wine Eyed Jill'

Blomningen på mina dahlior är sen som attan, för mina knölar kom ju i jorden så sent i våras. Men nu börjar det hända saker, och den första primadonnan ut är 'Wine Eyed Jill'. Hon är planterad i en murarhink, som jag har ställt i en stor korg nere vid bastustugan, där hon bidrar med lite grönska mot den vitputsade väggen. Hon är längre i år än vad jag minns att hon blev förra året, men det är ju bara trevligt. Några stödpinnar nerstuckna i jorden, så funkar det fint. 


Det jag gillar med den här sorten är att blommorna blir både rosa och cremegula. Det känns lite grann som att färgen ligger i hur långt utsprungen blomman är. Jag älskar båda färgerna. 


Och det där med 'Wine Eyed' kommer sig naturligtvis av den vinfärgade fläcken i mitten. Skillnaden mellan vinögd och vindögd är verkligen hårfin, både bildligt och bokstavligt talat, hihi!


Idag knipsade jag av några blommor och använde dem för att ersätta de vissna dahliorna i min födelsedagsbukett från förra fredagen. I övrigt fanns det mycket som var fint att återvinna från den gamla buketten, vilket jag också gjorde. Jag fick en bukettprenumeration av maken i present, men har bett förträffliga floristfröken F att få vänta med nästa bukett. Man vill ju suga på karamellen så länge som möjligt.


Nu kan man äntligen fotografera ute på glasverandan igen, hurra! Det behövdes idag, för det har varit lite småmulet och inte så bra fotoljus i huset. 


Fast det återstår ett lager golvfärg innan allt är klart. Jag hoppas kunna fixa det i helgen, så att vi kan börja använda glasverandan igen. Det har vi inte gjort sedan i maj. I övrigt får vi se vad helgen bär med sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!