torsdag 26 oktober 2023

Rosa bandet 2023

Sedan 1994 har oktober månad varit synonymt med Rosa bandet-kampanjen. För mig har det blivit en tradition att köpa ett band varje år, och det har jag gjort även i år. Jag har aldrig egentligen tänkt på det, men i Sverige säljs två olika rosa band, där intäkterna från det ena går till Bröstcancerförbundet och det andra till Cancerfonden. Det är det sistnämnda som har ny design varje år, och i år firar den här varianten 20 år. Det firas genom att årets band har hela 20 olika designers involverade, alla med någon form av koppling till cancer. Var och en av dem har fått i uppdrag att skriva "Tillsammans mot cancer" för hand, och den som köper bandet får ett unikt utsnitt av detta mönster. 


Vilka som står bakom skriften jag har på just mitt band vet jag inte, men några av de som har hållit i pennan är Christine Meltzer, Tareq Taylor, Marie Göranzon, Nour al Refai, Björn Ferry och Amelia Adamo. Du kan läsa mer om Rosa bandet 2023 här: www.cancerfonden.se/rosabandet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!