fredag 23 februari 2024

Semesterfredag

Maken har haft sportlov hela veckan, så jag passade på att unna mig en semesterfredag idag. Väldigt lyxigt. Jag började med två timmars sovmorgon, och efter frukost satt jag en lång stund och bläddrade i två sprillans nya trädgårdstidningar över en kopp kaffe med havremjölk. Oj, vad jag känner inspirationen spira inför trädgårdssäsongen 2024 nu. 


På förmiddagen tog vi en sväng till tippen för att tömma skåpbilen på diverse skräp. När jag är där avslutar jag alltid med att ta en sväng förbi varsågod-och-ta-en-kruka-hyllan (är inte det en lysande idé så säg?), för där brukar man kunna göra fina fynd. Idag hade någon hade ställt en jättefin gjutjärnskruka där. Helt galet ju. Hur tänker folk? Men glad blev jag, för den fick naturligtvis följa med oss hem. 


En liten khakigrön trädgårdskruka slank med av bara farten. Krukor kan man ju helt enkelt inte ha för många av. Och jag får säga till mitt försvar att jag faktiskt också har ställt en och annan kruka på den där hyllan genom åren. Tänk när det blommar på mitt lilla utebord. Snart så...


Sedan bytte vi bil hemma och drog söderut. Först hade vi tänkt ta en tur till Brösarp och Haväng, men det blåser så himla mycket idag, så en promenad längs havet kändes faktiskt inte så lockande. Det blev en sväng till Åhus istället, där vi såg havet från bilen (bra kompromiss, hehe!) och åt supergod lunchbuffé på Restaurang 34 Sancansiji. Det är en kinarestaurang som vi upptäckte förra sommaren, och som serverar särdeles smakrik asiatisk mat. En spännande upplevelse idag var steamed buns med marsipanliknande fyllning, som serverades till kaffet. Jättegoda!


Efter lunchen slank vi in på en fin liten butik som heter House of Mi. Där fanns det mycket fint att titta på både i inrednings- och klädväg, men det blev inga inköp den här gången. 


Nu börjar det dyka upp penséer till försäljning, fast det känns lite för tidigt än tycker jag. (Vem hade trott att det bor en realist i mig?)


På vägen hem stannade vi i Kristianstad, där jag kikade förbi på bokrean på Akademibokhandeln. Jag köpte två böcker, som jag har haft på min läslista ett tag: "Detaljerna" av Ia Genberg och "Djävulsgreppet" av Lina Wolff. Jag är sugen på att läsa svensk litteratur, och dessutom kändes det som en god idé att välja böcker som inte är tjocka som tegelstenar. Jag tänker att det kan vara en smart strategi för min läsutmaning om minst 12 lästa böcker under året, hihi!


På en blomsterbutik på en av gågatorna hittade jag en jättefin kruka, som jag inte kunde låta bli. "Men du har ju redan kommit hem med två nya krukor idag", sa maken. "Ja, fast det var ju inte en sådan HÄR kruka", sa jag. 


Krukan får härbärgera en vippig jasmin så länge, men jag vill nog egentligen hellre ha något som inte hänger ner så mycket, för nu ser man ju inte riktigt hur fin krukan är. Den ser ut som en grön tulpan.


Vi hann dessutom med ett besök på två second hand-ställen innan vi var hemma igen, men där blev det inga fynd idag. Undrens tid är visst inte förbi, hihi!

6 kommentarer:

  1. Waouh quelle journée ! les pots sont fantastiques surtout celui qui contient le jasmin vaporeux, je l'adore .
    Bon week-end.

    SvaraRadera
  2. How beautiful the cast iron and the green pot, too. I especially like the green in the last picture.
    There is a roundabout near my apartment, it is planted with many pansies. It was fun to watch as I passed by.
    Now I am drinking my morning coffee and reading blogs. I also read yours every day.
    Have a nice weekend! Éva

    SvaraRadera
    Svar
    1. I love pansies! But it is still a bit too early where I live. We still have minus degrees during the night. 🥶

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!