söndag 10 mars 2024

Handlat i Hyllie

Det såldes en hel del växter på trädgårdsmässan igår, både vårblommor, perenner, buskar och träd. Det känns lite väl tidigt än tycker jag, så jag slog inte till på några "färska" växter. Däremot köpte jag fröpåsar och två dahliaknölar. Alla frön är sommarblommor och sådana man kan direktså så snart jorden reder sig. Det där med att hålla på med jord och krukor inomhus undviker jag om jag kan. Dels för att jag är lat, men mest för att jag inte har något vettigt ställe att ha det på. De turkosa urblåsta vakteläggen tänker jag kan bli fina i något vårarrangemang framöver. Kanske inomhus till påsk. Har man dem utomhus brukar de nämligen bli sönderpickade av de större fåglarna.

Flera av montrarna var uppbyggda som små blomsteraffärer med mängder av fina krukor och annat pynt. I en monter fanns det till och med loppisfynd, och jag slog till på en kanna i handmålat franskt porslin. Jag behöver verkligen inte fler kannor och vaser, men prislappen visade en förvånansvärt låg summa, så jag kunde inte låta bli. Och nu ångrar jag mig inte, för den kan nog bli riktigt fin med blommor i både till påsk och i sommar. 


På köpcentret Emporia ligger det en filial till danska Illum Bolighus, och där tittade vi in i väntan på tåget hem. Där fanns mängder av påskpynt och andra hängande figurer i tovad ull, och jag blev kär i ett charmigt litet bi i hatt. Nu hänger han och dinglar på en skåpsdörr, men i sommar ska han nog få flytta ner till växthuset och hålla mig sällskap där. 


Idag har jag varit slöare än slö och mest legat på soffan och varit introvert. Mitt sociala kapital räcker visst bara till sex av veckans sju dagar, hihi!

2 kommentarer:

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!