söndag 14 april 2024

Dahliaknölarna överlevde!

Jag har tagit upp mina dahliahinkar ur källaren för att undersöka om knölarna har överlevt vintern. Jag var ju extremt lat i höstas och brydde mig inte om att ta upp dem ur jorden, men det verkar inte vara någon skada skedd. Kanske var det rentav en riktigt bra förvaringsmetod, för det ser faktiskt ut som att alla knölar har överlevt. Nu har jag planerarat om dem i lite ny fräsch jord och ställt dem i växthuset, så vi får väl se om de tar sig. Jag ska klippa ner de gamla torra "skaften", men jag hittade ingen sekatör i växthuset, så det får bli en annan dag. 😊


Jag fick ju massor av dahliaknölar förra helgen, och en del av dem har jag stoppat ner i fryspåsar med jord. De större tänker jag plantera direkt i en pallkrage, och det borde jag väl kunna göra relativt snart. Dahlior gillar ju inte frost, men knölarna borde väl klara sig bra nere i jorden i en pallkrage? Dessutom lär det ju dröja flera veckor innan de börjar komma upp, och då är risken för nattfrost förhoppningsvis över här nere i Skåne.

4 kommentarer:

  1. Så bra att knölarna överlevde. Dahlia är en så himla vacker blomma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket "meck" med knölarna, men när de väl blommar är man glad att man orkade. 🙂

      Radera
  2. Vad roligt att det blev bra ändå. Mina klarade sig inte, bara en av alla lever. Lycka till med pallkragarna tror som du att det inte är någon fara. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist med dina knölar. Det är ju lite av ett lotteri ändå. Förra vintern tog jag kål på alla mina, när jag chansade och lade dem i papperskassar ute i ladan. Det dumma var att jag tänkte att jag inte borde göra så, och så gjorde jag det ändå. Nåja, vad är väl en bal på slottet... 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!