lördag 13 april 2024

Lördag på Österlen

Maken och jag firar stålbröllop idag och beslöt oss för att fira med en liten vårutflykt. Vi höll oss på den östra sidan av Skåne och styrde kosan ner mot Österlen. Stopp nummer ett blev ett besök på Tribo Antik mittemot Gästis i Brösarp. Här är det alltid trevligt att gå runt och titta, och det råkade dessutom finnas flera allmogeväggskåp för mig att titta på. Det var dock inte något som kändes 100% rätt, så något köp blev det inte den här gången. 

Däremot köpte jag tre gamla julgransdekorationer. Några sådana hade jag ju inte innan, hihi! 

Vi hade halvt om halvt planer på att äta lunch på Gästis, men eftersom vädret var jätteskönt bestämde vi oss för att ha en liten utomhuspicknick istället. Vi köpte med oss kycklingsallad, jordgubbar och andra godsaker från mataffären i Brösarp, och sen körde vi ner till Haväng. Det här är verkligen en favoritplats i Skåne, som vi gärna återvänder till. Nationalparken Stenshuvud skymtar som en mörkblå skugga i horisonten. 


Sen körde vi mot Södra Mellby för ett besök hos konsthantverksgruppen KAOS. I butiken finns alster från ett 20-tal olika konsthantverkare, som alla är stationerade på Österlen. Här har vi köpt en hel del saker tidigare, men ingenting idag. 


Sen vände vi tillbaka och körde till Kiviks Musteri. Där tänkte vi dricka kaffe på Stinas Café, men det hade inte hunnit öppna för säsongen. Eftersom det var folktomt passade jag på att testa deras härliga trädgungor. Man blir helt klart aldrig för gammal för att uppskatta en gunga.

Vi tog en snabb runda på musteributiken för att bunkra deras goda lemonad, och sen plockade vi med oss to-go-kaffe från fiket inne i Kivik och körde hemåt igen. En härlig lördagsutflykt. 

10 kommentarer:

  1. Österlen är alltid värt ett besök och Haväng är en stor favorit för mig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Österlen är otroligt vackert. Skönt att åka dit nu lite så här innan den mest galna turistsäsongen drar igång. På sommaren kan det tyvärr bli lite trångt på sina håll.

      Radera
  2. Joyeux Anniversaire 🍾

    SvaraRadera
  3. Oj vad jag fick Skåne längtan nu. Haväng är fantastiskt och Brösarp med eller hela Skåne är toppen tycker jag. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Skåne är ett väldans trevligt landskap. Fast man blir lite hemmablind när man bor här. 😊

      Radera
  4. Congratulations on your wedding anniversary.
    Good to see you!:) Hugs. Éva

    SvaraRadera
  5. Du får ta och blocka "Lucy".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rensar för fullt. Ploppar upp sådant mög i parti och minut. 😣

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!