lördag 6 april 2024

Ljuvligt trädgårdsväder

Idag har vi haft ljuvligt trädgårdsväder i "Glesbygd". Ofattbart att det bara är tre dagar sen allt var täckt av snö. Jag började dagen med att införskaffa några säckar gödsel, och i samband med det stannade jag på en av byns loppisbutiker. Där hittade jag ett helt oanvänt verktygsbälte från Garden Girl för 20 kronor, som jag raskt invigde så snart jag kom hem. Jag får säga att det är väldigt praktiskt. Eftersom det är dubbelt får man plats med allt man behöver för en dag utomhus. Mobiltelefonen får också plats, så att man kan lyssna på poddar. Jag har redan pimpat det med några pins och gamla majblommor. 

Vintern har gått hårt åt murgrönan i hela trädgården, inte minst på laduväggen. Jag räfsade av en massa vissna löv och klippte sedan ner flera av rankorna rejält. Ölandstoken fick sig också en rejäl frisering. Den blir alltid lite tilltufsad av snöras från hustaket, men den tål ganska hårda tag och kommer alltid igen. 


Jag städade upp i den lilla kryddrabatten vid ladan. Timjan och mynta kommer tillbaka år efter år, men sen brukar vi fylla på med andra kryddplantor varje år. Några sådana har vi inte införskaffat än, men det har å andra sidan inte riktigt varit läge att plantera något än. Den grönmålade grinden täcker ett jordkällarfönster som inte har haft något riktigt fönster så länge vi har bott här. Vi använder inte jordkällaren, eftersom taket (ladugolvet) känns lite riskabelt. 


Det lilla trädet är någon slags salix, som jag hade i kruka fram till för några år sedan. Det trivs riktigt bra här på hörnet av ladan och har växt till sig fint. Nu är grenarna alldeles fulla av små videkissar. Så söta. 


Den lutande gamla trädstammen (som förmodligen har varit ett fruktträd en gång i tiden) håller upp både murgröna och klätterrosen 'Awakening'. Stammen har varit murken i flera år och lever på lånad tid som klätterstöd, men det får stå där så länge det går, för jag tycker det är charmigt. Även här har murgrönan blivit väldigt risig över vintern, så jag har klippt av massor. Jag gav faktiskt rosen en omgång också, när jag ändå höll på. Är det lite för tidigt, kanske? Fast jag tror den klarar sig bra. Den brukar inte vara så kinkig. 


Imorgon ska det visst bli ännu varmare ute; uppemot 17 grader om prognosen stämmer. Det tackar vi för. Både jag och mitt verktygsbälte är redo för en ny trädgårdsdag. 

2 kommentarer:

  1. Jag tror lilla trädet är ett Alpvide.. av sorten "I'm Oliwer." Det tål frost och kyla bra samtidigt som det påminner om Olivträd. Trevligt! 🙂🌿

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när du skriver det tror jag att du har helt rätt! 💚

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!