söndag 28 april 2024

Sju timmar i trädgården

Jag vaknade ovanligt tidigt för att vara jag på en söndag. Förväntansfull som ett barn på födelsedagen. Det var ju utlovat riktigt skönt försommarväder idag, och det blev det minsann också. Jag var ute i trädgården sju timmar på raken, och för första gången i år kunde jag jobba utan tjocktröja, jacka och halsduk. Ljuvligt är bara förnamnet. 


Murgrönan hade mer eller mindre växt in över hela det grusade området runt gårdspumpen, så jag tog fram sekatören och klippte av precis hur mycket som helst. Trädgårdstunnan var proppfull när jag var klar. Lite ogräs fick jag också rensa bort från gruset, innan jag äntligen kunde ta fram min gröna däckstol från vinterförvarningen i ladan. Jag fuskade nog lite för mycket när jag målade den för två år sedan, för färgen har redan skavts av på flera ställen. Det får nog bli lite ommålning någon dag. 


Badkrukan Siw fick också komma fram i solen. Men det var värst vad smutsig hon har blivit. Jag får nog ta fram rotborsten och skrubba henne lite om rumpan, hihi!


Sen klippte jag rosorna vid träportalen och rensade upp på båda sidorna ner längs grusterrasseringen framför bastustugan. Jag fick frisera murgrönan här också, och på den vänstra sidan in mot buskaget får man alltid hålla efter kirskålen innan perennerna tar vid. 


Jag städade bort höstens lövhögar från gruset och klippte bort allt torrt och tråkigt från bambun. Betongfatet behövde jag bara vända på och fylla med vatten, för det har stått intill stugväggen hela vintern. 


Och så fick den röda bänken också komma ut. Den invigde vi sen när vi badade bastu. Det är så mysigt att sitta på den här sidan och titta ut över vår "hemliga" trädgård. Ungefär här tog orken slut, och jag gick in och satte på bastun. Bättre sätt att avsluta en arbetsdag i trädgården än ett rejält bastubad finns nog inte. Jag köpte lyxig saltskrubb från Rituals till makens födelsedag härförleden, som är helt ljuvliga att använda i bastun. Man blir både ren och len, och så luktar det ju så vansinnigt gott. 


Nu är det bara två arbetsdagar innan man är ledig igen. Och just den dagen blir det sommar på riktigt i Skåne. Hurra, säger jag. Det är verkligen inte en dag för tidigt. 

4 kommentarer:

  1. Beau travail 👍

    SvaraRadera
  2. Å så fint ni fått det! Här uppe i Luleå är det ännu långt till vår. Längtar ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som väntar på något gott... Fast i just det här fallet är jag glad att jag bor i Skåne. 😊

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!