lördag 17 augusti 2024

Loppisrunda och trädgårdspyssel

Det var ett bra tag sedan jag besökte de två välgörenhetsloppisarna som finns här hemma i byn, så jag tog mig en liten runda efter frukost idag. Jag hittade en tavla som jag gillade motivet på: En kock, som sitter på en grön stol och ser trött ut. Jag tänkte att den kunde vara kul att ha i köket, fast den är lite för stor för att hitta sin plats där. Kanske skär jag ner passepartouten och sätter bilden i en annan ram. Kanske åker den raka vägen tillbaka till loppisen. 


Vi har haft en alldeles lagom varm sommardag idag, så jag passade på att dra ut min kompis gräsklipparen och ta en runda efter lunch. Jag tröttnar aldrig på känslan av hur prydligt allt ser ut direkt efteråt.


Uppe på gräsmattan framför huset har jag två små hortensior med murgröna som marktäckare. Där hade det nästlat sig in stora tovor av höga grässtrån, och jag har gått och tänkt hela sommaren att jag borde rensa bort dem. Idag blev det äntligen av, och det tog mig hur lång tid som helst att få bort allt.  


Jag köpte tre plantor av samma hortensiasort på en rea-på-rean för flera år sedan, men eftersom det var ett (av många) spontanköp hade jag ingen plan för dem när jag kom hem. Två av dem grävde jag helt sonika ner i gräsmattan, med baktanken att jag skulle flytta dem till en annan plats så småningom. Det har naturligtvis inte blivit av. Jag kommer inte ens ihåg vad sorten heter, men blommorna har ett ganska modest utseende i förhållande till andra sorter jag har här hemma. 


Den tredje plantan satte jag i det skuggigare området i buskaget längs söderkanten, och den har växt till sig rejält genom åren och blivit nästan tre gånger så stor som sina kompisar. Den gör sig faktiskt riktigt fint i ett mer naturligt sammanhang. Det blir kanske så att de andra två får flytta in i skuggan också. 


Loppisrunda och trädgårdspyssel, - är inte det en ultimat lördag så säg? Så trevligt att jag nästan känner för att köra en favorit i repris imorgon. 

*Edit: Jag letade bakåt i bloggen och hittade att hortensiorna heter 'Wim's Red'. Så nu vet vi det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!