tisdag 20 augusti 2024

Petuniorna skärper sig

Om man vill att ens sommarblommor ska bli riktigt fina, så ska man skriva illa om dem på bloggen. För ett par veckor sedan utnämnde jag tvillingsporren till sommarens bäst i test-blomma och sågade mina kladdiga petunior vid fotknölarna, och det där måste de sistnämnda ha läst, för sedan dess har de skärpt sig å det grövsta. Nu visar de sig minsann från sin allra finaste sida. 

Den småblommiga varianten 'Million bells' är trevligast, tycker jag. De större petuniorna får man plocka och plocka, och så blir de så himla "geggiga" när det regnar, vilket det trots allt har gjort ganska ofta i sommar. De är så fula, så de får inte vara med på bild idag. Men om de läser det här inlägget, så kanske de också skärper till sig, hihi!

Idag avslutar jag med att sända en tacksamhetens tanke till nyligen bortgångna Stefan Mählqvist, som var programledare för TV-programmet "Boktipset" mellan 1976 och 1989. Det var ett program som tog barnlitteratur på allvar, och som lockade oss barn till läsning helt utan pekpinnar och pretentioner. Jag tittade med stort nöje, trots att jag hade nått myndig ålder när det slutade sändas. Och visst minns ni som var med då signaturmelodin? Ni-na-ni-na-ni-nanna-na-ni-nanna-na-ni-na... 

5 kommentarer:

  1. Visst minns man den melodin, fick den i huvudet direkt när jag nåddes av nyheten om hans bortgång.

    Tack för tips om blommorna, nu skall jag sätta igång och skriva en lista på blommor som inte gör som jag vill, så får vi se om det blir någon förändring... ;-D Och så ser jag fram emot ett inlägg med stora fina petunior hos dig!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja om du skriver negativt om dem och det funkar för dig med, så har vi verkligen kommit på en biologisk sensation. 😊

      Radera
  2. Å, jeg husker den melodien så godt! Det var gode tider i SVT da.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, kul att du tittade på svensk TV när du var yngre. 🙂

      Radera
    2. Ja, "alle" i Norge gjorde/gjør det! Jeg er 67-modell og har gode minner om Drutten och krokodilen, Fem myror og mye annet. Elsker fremdeles Anslagstavlan, og at de ikke har endret vignetten. <3 SVT. God lørdag! Hilsen Anne.

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!