lördag 30 juli 2022

Loppisfynd från Kronomagasinet

Våra vänner från Åkarp hade fått nys om en häftig loppisbutik i Hässleholm, som verkade vara ny för sommarsäsongen. Vi stämde träff där i förmiddags, och det visade sig vara samma ställe där jag hämtade min fina Marketplace-fyndade stenpelare med tillhörande kruka förra våren. (Den skrev jag om i det HÄR inlägget.) Då hintade säljaren om att han och hans familj hade hela byggnaden full med saker som de funderade på att börja sälja av. Nu finns det alltså en butik här, som heter Kronomagasinet. Och vilken makalöst trevlig butik, sen. Välordnad, bra priser och mängder av fina saker. Jag köpte två rostiga grunkor som ska få bo i trädgården. Den ena ska nog få bli ett litet vattenbad till insekter och andra smådjur, och den andra kanske blir en marschallhållare eller så stoppar jag en blomkruka i den. 


Jag hittade fyra fina vinglas med scalloperad kant (som Elsa Billgren och Sofia Wood skulle ha beskrivit det). De är kanske inte så gamla, men de är tunna och fina och har bubblor i glaset. Jag tänker att det kan bli gott att servera iskall äppelmust eller kanske en liten sommardrink i dem. Eller så får jag göra som alla andra tanter i min ålder och lära mig dricka prosecco. Just nu fattar jag inte hajpen riktigt, för jag tycker inte att det är särskilt gott. Men jag har säkert missat något där...


Sen hittade jag en gammal synundersökningstavla i glas för 40 kronor och såg genast ett roligt användningsområde för den: Som bakstycke på insidan av vitrinskåpet i badrummet. När jag kom hem satte jag fast den med dubbelhäftande byggtejp direkt på spegelglaset, och tänk den passade perfekt. På den översta glashyllan (som inte syns i bild) har vi några gamla medicinalflaskor, så nu blev det ännu mer som ett gammalt läkarskåp. Visst blev det lite roligt ändå? 


Jag som har varit så duktig och inte släpat hem en massa loppisprylar i sommar. Där sprack det. Och ännu värre blev det sen, för då åkte vi vidare och hamnade på en riktig bondauktion. Fast den får jag skriva om en annan dag. 

2 kommentarer:

  1. Om du inte är förtjust i Prosecco men vill prova så köp en billig variant och gör en Bellini. Helst på persika men hallon eller fläder funkar också. Eller inse att man inte behöver gilla allt. Jag gillar inte roséviner :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, Bellini låter gott! Allt som är sött går bra. 😊
      Jag tänker nog redan att det är helt OK att inte gilla allt, men känner mig lite eljest när väninnor och kollegor ojar sig över hur sugna på Prosecco de är. Själv dricker jag helst en iskall öl.

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!